Vergroot je succes, met 1 woord

Talloze mensen vragen zich af hoe ze hun brief of e-mail het beste kunnen beginnen. Moet je nu Beste Trees schrijven, of toch liever Geachte mevrouw Van Boven? Of mag je Trees ook gewoon met Hallo begroeten tegenwoordig? Volgens sommigen is dat not done, terwijl anderen niet begrijpen wat er mis mee is (of zou kunnen zijn). Weer anderen halen er hun schouders over op.

Nu kun je zeggen: ‘Wat een drukte om 1 zo’n woordje. Je tekst bestaat toch uit veel meer dan dat?

Maar met die aanhef zet je wel de toon. Wie mij kent of mijn website gelezen heeft, zal mij niet snel aanspreken met Geachte, want dat past niet bij de schrijfstijl die ikzelf gebruik. Toch krijg ik soms wel e-mail voor de Geachte mevrouw Talsma. Dat is op zich niet erg (want vriendelijk bedoeld), maar op de een of andere manier voel ik mij dan wel meteen 20 jaar ouder ;-).

Wanneer je je lezer aanspreekt op een manier die niet (goed) bij hem past, geef je het signaal af dat je niet precies weet aan wie je die mail stuurt en daarom voor de zekerheid maar voor Geachte hebt gekozen (of juist ten onrechte voor Beste of Hallo). En dat is jammer. Zeker wanneer je hoopt dat je lezer iets gaat doen waar jij belang bij hebt (iets kopen, doorsturen, beantwoorden of aanbevelen bij iemand anders).

De kans dat je lezer ook daadwerkelijk gaat doen wat jij voor ogen hebt, is namelijk groter wanneer je hem aanspreekt op een manier die bij hem past. Soms is dat Beste of Hallo, soms Geachte. 

Wil je niet meteen bij het eerste woord van je mail of brief al uitglijden, probeer er dan altijd achter te komen hoe je de geadresseerde het beste kunt aanspreken. Heeft hij of zij een eigen website? Mooi, ga lezen (vooral de ‘over mij’-pagina) en probeer te achterhalen of je met een Geachte-, Beste– of Hallo-persoon te maken hebt. (Zeer geëerde, geleerde of weledelgeboren kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel erg zeker van je zaak zijn, en dat was je nou net niet, toch?)

De kans dat je lezer zich aangesproken voelt (en doet wat jij van hem of haar verlangt) is met de juiste opening net wat groter. En de toon van de rest van je tekst laat je daar natuurlijk bij aansluiten. Ben je met Geachte begonnen, dan is het raar om je lezer vervolgens met jij en jou aan te spreken (en ja, het gebeurt). Na Beste + achternaam gebruik je u, na Beste + voornaam schrijf je jij en jou, en gebruik na Hallo altijd jij.

Dit probleem speelt natuurlijk niet alleen bij de e-mails die je verstuurt. Vind je het ook lastig om de teksten van je website goed te laten aansluiten bij je doelgroep/klanten? Schrijf je dan in voor de Webschrijfweek. Daarin leer je niet alleen hoe je goede webteksten schrijft, maar ook hoe je de juiste snaar raakt bij je (potentiële) klant. En daarmee kun je net het verschil maken.

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

Waarom een stukje van 97 woorden onbegonnen werk isTrap er niet in!