SEO? Wees niet te creatief

Als je een website hebt gemaakt (of dat gaat doen), wil je natuurlijk wel dat ie gevonden wordt in Google.

En dan komt het toverwoord SEO om de hoek kijken: Search Engine Optimalization, ofwel: zoekmachine optimalisatie. SEO lijkt abracadabra, maar sommige aspecten ervan zijn verrassend simpel.

Zoekmachines houden bijvoorbeeld niet van creativiteit. Beter gezegd: ze snappen het niet. Onze hersenen maken vrij eenvoudig een vertaalslag, leggen verbanden, begrijpen ironie en woordspelingen. Wanneer we het woord ‘fiets’ lezen en verderop het woord ‘rijwiel’, snappen we best dat het beide keren over diezelfde fiets gaat.

Google is razend slim en snapt dat niet. Wanneer je alleen het woord ‘rijwiel’ gebruikt in je tekst, zal Google je niet koppelen aan de zoekterm ‘fiets’. En al die mensen die zoeken op het woord ‘fiets’ komen dus nooit bij jouw tekst over ‘rijwielen’ terecht.

Gebruik je in je tekst woorden die mensen intikken in Google? Dan heb je bingo.

“Wordt mijn tekst dan niet ontzettend saai?” 

Synoniemen lezen natuurlijk prettiger, maar als je hetzelfde woord her en der juist nog eens gebruikt, denkt Google dat jouw tekst ‘echt wel’ over dat onderwerp gaat en kom je dus hoger in de zoekresultaten bij die specifieke term.

Schrijf je een column voor een krant of tijdschrift? Dan broed je natuurlijk op een zo opvallend mogelijke, nieuwsgierigmakende titel en zorg je ervoor dat je tekst niet saai wordt doordat je steeds dezelfde woorden gebruikt. Je kiest synoniemen.

Maar in je blog en op je site moet je je creativiteit een beetje aan banden leggen. Ga niet ‘all the way’. Kies geen woorden (zeker niet in je koppen) die mensen niet of minder vaak gebruiken. Die zullen ze namelijk nooit intikken als zoekwoord in Google (of welke zoekmachine dan ook).

Schrijf juist de woorden die mensen wél intikken als ze op zoek zijn naar de informatie die jij biedt in je tekst. Speel in op hun zoekgedrag.

Maar pas op voor de valkuil. Ga niet je hele tekst dichtplamuren met handige zoekwoorden, want dat maakt ‘m onleesbaar. Als schrijver van een webtekst dans je op een dun koord, dat aan de ene kant wordt vastgehouden door zoekmonster Google en aan de andere kant door je lezers en potentiële klanten. Aan jou de kunst om ze allebei tevreden te houden.

SEO is een complex ‘vakgebied’, maar wel razend handig en interessant. Wil je meer tips en tricks om beide kanten – Google én je lezers – te vriend te houden?

Dan is het webschrijfprogramma Meer klanten trekken met een Wervende Website iets voor jou. Daarin komt ook SEO uitgebreid aan bod (en kun je het meteen toepassen in je eigen teksten).

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

2 handige technieken om beeldend te schrijvenHet geheim van Doe Maar!