Het geheim van Doe Maar!

Doe Maar... spreektaalHeb je ze gezien? Bij De Wereld Draait Door? De helden van Doe Maar aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk.

“Wat is het geheim van jullie succes?”, vroeg Matthijs.

Meestal krijg je op zo’n vraag antwoorden als: “Geen idee.” Of: “Dat vertel ik niet.” Maar Henny Vrienten is niet te flauw. Hij onthulde zomaar het geheim van Doe Maar.

“We gaan nooit een zin schrijven die we niet tegen elkaar zouden zeggen”, had het viertal ooit afgesproken. “We gebruiken geen woord waarover we onze tong zouden breken.” Aldus geschiedde.

En het bleek een gouden regel.

Hoe kan ’t dat die insteek zo succesvol is?

Wanneer we een tekst horen of lezen die in spreektaal geschreven is, onthouden we de informatie gewoonweg beter. Veel beter dan wanneer er ingewikkelde constructies of moeilijke woorden in staan.

En dat is ook logisch. We zijn namelijk veel beter getraind in spreektaal. Spreektaal kom je de hele dag overal tegen. En je gebruikt het zelf ook continu. Nogal wiedes dat je dat makkelijker oppikt.

Als je de hele dag Frans zou spreken, begreep je dat ook veel beter dan wanneer je ’t alleen op de camping gebruikt om te vragen waar de toiletten zijn. Toch?

Maar dat is niet de enige reden.

Informatie die je in spreektaal krijgt aangeboden, pik je ook makkelijker op doordat je beter oplet wanneer je spreektaal hoort of leest. Je denkt dan dat iemand echt tegen je spreekt.

Een gesprek is in feite een pingpongspel: ik zeg iets en jij zegt iets terug. En dus let je op. Zodat je iets zinnigs terug kunt zeggen. Zelfs wanneer ik via papier of een e-mail tegen je praat. Je hersenen denken namelijk dat we samen een gesprek aan het voeren zijn en staan paraat om antwoord te geven. Dat gaat vanzelf.

En dus is het slim om daar gebruik van te maken. Schrijf je een tekst en wil je dat je lezer
a. je tekst leest,
b. je tekst begrijpt en
c. actie onderneemt (je advies opvolgen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief, je artikel doorsturen naar iemand anders, etc.)?

Schrijf dan in spreektaal. Grote kans dat je je publiek bereikt. Net als Doe Maar.

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

SEO? Wees niet te creatiefHet struikelblok van menig journalist