Schrijven loont. Altijd.

vulpen schrift schrijven

Wist je dat het schrijven van een (blog)artikel nooit verspilde moeite is? Zelfs niet als helemaal niemand het leest?

Ben je zzp’er (of zoiets) en heb je geen nieuwsbrief, e-magazine of blog waarvoor je artikelen schrijft, omdat je dat ‘zonde van de tijd’ vindt en meent dat er niemand op jouw schrijverij zit te wachten?

Besteed dan 5 minuten van je (ja, ik weet het: kostbare) tijd om dit artikel te lezen. Het kan je veel opleveren.

Schrijven gaat namelijk niet (per se) om het product. Het proces is minstens zo belangrijk. Mocht je in dat geval helemaal willen afhaken: niet doen! Doorlezen.

Schrijven helpt je om jezelf te ontwikkelen. Je gaat je verdiepen in een bepaald onderwerp, iets onderzoeken, associëren en ideeën ordenen. Je regelt eigenlijk een gratis opleiding voor jezelf. Kan nooit kwaad.

In de tweede plaats zorgt schrijven ervoor dat je hoofd minder vol zit. Dat lijkt tegenstrijdig met het vorige punt, maar alles wat je opschrijft hoef je niet meer te onthouden. Je kunt het loslaten (dat lucht op) en houdt je werkgeheugen vrij voor andere zaken. Handig.

Schrijven is ook goed voor je gemoedsrust. Van schrijven word je rustig. Probeer maar eens. Gooi 10 minutenlang alles wat door je hoofd spookt op het papier. Je zult merken dat je je daarna beter kunt concentreren op je eigenlijke taak (een artikel schrijven of iets compleet anders).

Je hebt je stoorzenders de nek omgedraaid. 

En je hart gelucht. 

En al schrijvend kwam je wellicht ook nog op een briljant idee. 

Nu denk je misschien: “Dan kan ik net zo goed een dagboek bijhouden.”
Klopt. Goed plan.

Alleen houd je zo’n dagboek natuurlijk voor jezelf (tenzij je plannen hebt voor een autobiografie).

Regelmatig een artikel schrijven (en publiceren!) levert je behalve de winst die ik net al noemde nog 2 dingen op:

1. Je bouwt een archief op waar je later een beroep op kunt doen. Je kunt je artikelen herpubliceren, op een andere plek, op een ander moment of voor een ander publiek.

2. Je vergroot je naamsbekendheid en maakt (inhoudelijke) reclame voor je product, diensten of expertise. Gratis (je eigen tijdsinspanning voor het gemak even niet meegerekend). En die naamsbekendheid zou je zomaar een nieuwe klant of opdracht kunnen opleveren. Of twee, drie…

Dus: schrijf!

© Annet Achterkamp-Talsma

 

De 3 belangrijkste strategieën voor een succesvolle blogBloggen? 3 dingen die je vooral niet moet doen