Help! Waar moet ik in hemelsnaam over schrijven?

archiefkast_vierkant“Jaa, dames en heren, het is weer tijd voor een nieuw artikel.” Zucht.

Je wilt er enthousiast aan beginnen, net als de vorige keer, maar dat lukt niet echt. En het vorige artikel heb je al zolang geleden gepubliceerd, dat je zelf geen idee meer hebt waar het over ging. Again.

Niks om op in te haken, niks om tegenin te gaan. Houvast: nul.

Je zit muurvast. Alle tijdschriften die binnen handbereik liggen heb je al doorgespit. Elk koffietentje, waar je normaal gesproken moeiteloos iets geestigs uit je pen perst, werkt nu alleen maar op je zenuwen. Al je strategieën blijken ineens waardeloos.

Onderwerp. Onderwerp. Onderwerp… Keine ahnung.

Zou het niet heerlijk zijn als je helemaal niet over een onderwerp hoefde na te denken? Als het gewoon voor je klaarlag? Voor het grijpen? 

Ja? Mooi, dan gaan we dat regelen. En eigenlijk is het heel eenvoudig. Echt.

Trek er een halve middag voor uit. Ga brainstormen – met jezelf, met je vrienden, met je klanten – en leg een lijstje aan van 7 onderwerpen waarover je zou kunnen schrijven. Niet meer en niet minder.

7 onderwerpen (niet te gedetailleerd, het zijn paraplu’s waar je straks allerlei deelonderwerpen onder kunt hangen) die maar aan 2 voorwaarden hoeven te voldoen:

1. ze moeten aansluiten bij een probleem van je klant (hij/zij wil er meer van weten, mist kennis of vaardigheden over dit onderwerp).

2. jij moet het antwoord kunnen geven, jij moet je klant op dat onderwerp/probleemgebied verder kunnen helpen.

Als het goed is, sluiten die 2 voorwaarden naadloos op elkaar aan (want als jij oplossingen biedt voor zaken die jouw klant helemaal niet als een probleem ervaart, ga je het sowieso nooit verkopen).

Heb je je 7 onderwerpen gevonden, dan ga je ze ordenen. Wellicht vormen jouw onderwerpen een logische volgorde, een chronologie, een stappenplan. Dan wordt dat jouw volgorde. En misschien is dat helemaal niet het geval en ga je ze juist op een afwisselende manier ordenen (praktijk en theorie afwisselen, meer en minder creatieve thema’s om en om, etc.).

Maak nu een planning: wanneer (datum, tijdstip?) ga je over welk onderwerp schrijven? Zet het in je agenda, alsof het een afspraak met een klant, vriendin of de kapper is. En kom ‘m na!

Koop vervolgens voor elk onderwerp een map waarin je ideeën kunt stoppen (de ouderwetse archiefkast is daarvoor nog altijd heel geschikt). Werk je liever digitaal, dan maak je ergens – op een vindbare plek – op je laptop een set mapjes aan. Nummer ze van 1 tot 7, want over een maand ben je vast vergeten welke volgorde je ook alweer bedacht had (althans, ik wel).

Zet nu je voelsprieten op scherp. Neem je voor om elke dag iets te vinden dat je in één van je mapjes kunt stoppen. Een foto, quote, artikel, knipsel, boekentip … Dat gaat je lukken, echt.

Wanneer het tijd is om een artikel te schrijven, pak je het juiste mapje erbij… et voilà: de inspiratie ligt voor je neus.

© 2015 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

Hoe je ‘imposante’ teksten schrijftDe 3 belangrijkste strategieën voor een succesvolle blog