5 tips om een pakkend onderwerp voor je artikel te verzinnen

Stel je bent coach, marketeer, HR-manager… en je hebt je voorgenomen (of afgesproken of je wordt er voor betaald) om elke maand een column of blog te schrijven voor je (potentiële) klanten of medewerkers. De eerste drie, vier keer gaat dat nog prima. Maar dan ben je wel door je ideeën heen en vraag je je af waar je die pagina nu weer mee zult vullen.

De grootste valkuil is dan dat je gaat schrijven over iets wat jou bezighoudt of over een project waar jij aan werkt. Dat lijkt relevant, maar geloof me, voor je lezers is het vaak oersaai. Prachtig dat jij aan project X werkt of zojuist order Y hebt binnengesleept, maar wat heeft jouw lezer daaraan? Wat schiet hij/zij daar mee op?

 

Om een goed onderwerp voor je column of blog te verzinnen, moet je niet gaan bedenken wat jou bezighoudt. Je moet weten waar jouw lezer op dit moment aan denkt, aan werkt of naar verlangt.

Het beste wat je dan kunt doen, is met je lezers in gesprek gaan. Interviewen dus. Opbellen en vragen wat je ze willen. Waar worstelen ze mee? Wat houdt hen bezig? Waarmee doe je ze een lol?

Maar soms heb je daar helemaal geen tijd voor, want je artikel moet aan het eind van de middag al klaar zijn. Of je hebt er geen zin in, of allebei. Maar je hebt wel nù een onderwerp nodig! Wees gerust, je bent niet de enige die loopt te stressen. Ik heb namelijk eens rondgevraagd en een van de grootste struikelblokken bij het schrijven van een artikel is ‘het onderwerp’. Waarover ga ik het in vredesnaam hebben?

Daarom heb ik 5 tips voor je om in korte tijd toch een onderwerp voor je column of blog te verzinnen dat je lezers aanspreekt. Ze halen het natuurlijk niet bij een echt interview met je lezers. Maar als je deze tips inzet om een onderwerp voor je artikel te bedenken, zal het zeker beter aanslaan dan wanneer je schrijft over wat jouzelf bezighoudt.

Zorg er wel voor dat je je doelgroep helder hebt: Voor wie schrijf jij precies? Als je dat weet, kun je op zoek gaan naar het juiste onderwerp.

 

1. Check de blogs van anderen die voor dezelfde doelgroep schrijven. Kun je een rode draad ontdekken? Grote kans dat dat onderwerp op dit moment veel lezers trekt. Probeer je eigen visie op het onderwerp naar voren te brengen. Of vergelijk/recenseer een aantal blogs en geef je eigen mening of conclusie. Ben jij het helemaal niet eens met wat iemand anders over het onderwerp geschreven heeft? Mooi. Geef je eigen visie en vraag wat je lezers ervan vinden.

2. Check LinkedIn. Waarover wordt gediscussieerd in de groepen waar jouw lezers lid van zijn? Welke vragen worden daar gesteld? En wat vind je van de antwoorden en reacties die anderen daarop geven? Kijk ook op twitter en volg de discussies die je lezers daar voeren. Waar maken ze zich druk om? Welke vragen stellen ze?

3. Check de nieuwsmedia. Welke items komen er in actualiteiten- en discussieprogramma’s op tv aan bod? Wat wordt er over en voor jouw doelgroep geschreven in de krant en op nieuwssites? En lees vooral ook de reacties op (kranten)artikelen en programma’s. Waar winden mensen zich over op? Waar zijn ze het niet mee eens?

4. Check de boekhandel (of ga naar bol.com of managementboek.nl). Voor welk probleem van jouw doelgroep worden er boeken gemaakt? Als een uitgever er brood in ziet, zal het zeker een goed onderwerp voor jouw artikel zijn.

5. Check de bladen. Welke tijdschriften worden speciaal voor jouw doelgroep gemaakt? Wat wordt daarin besproken? Wat zijn op dit moment de meest in het oog springende onderwerpen? Je hoeft daarvoor alleen maar de cover te bekijken. Het onderwerp dat het meest opvalt, is een prangend probleem of prikkelend onderwerp voor de lezers.

Heb je een of meer van deze strategieën toegepast, dan hoef je alleen nog maar een keus te maken uit de issues die het meest opvallen of de meeste reacties hebben losgemaakt. Haak daarop in met je artikel, column of blog en de kans is groot dat jouw lezers vinden dat je hen heel goed aanvoelt.

© 2011 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

© 2011 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs© 2011 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs
De 3 beste trucs om onweerstaanbare titels te verzinnen5 tips om een goede schrijfstart te maken