De 3 beste trucs om onweerstaanbare titels te verzinnen

Vaak beslis je in een ‘split second’ of je een artikel leest of een boek koopt. Je bekijkt de titel en neemt je besluit. Misschien ben je je daar niet van bewust, maar in veel gevallen heb je niet meer tijd (en woorden) nodig. Je leest hooguit nog de eerste alinea of de flaptekst om argumenten voor je beslissing te vinden, maar de uitkomst staat in feite al vast.

Die beslissing nam je dus alleen op basis van de titel. Dat doen de meeste mensen. De titel is daarom een van de belangrijkste onderdelen van je tekst of boek. Door alleen de titel te veranderen van een boek dat slecht loopt, zou een uitgever er zomaar 2x zoveel van kunnen verkopen. Toch zie je soms nog de meest hopeloze titels voorbijkomen… Gemiste kans!

Zorg er dus voor dat je titel je lezer zó raakt, dat hij absoluut wil weten wat je te melden hebt. Wakker zijn nieuwsgierigheid aan, maak ‘m begerig, plaag ‘m. Jij wilt gelezen worden, dus moet je je lezer prikkelen. Doe je dat niet, dan merkt je lezer jou niet op en gaat andere dingen doen (een andermans boek kopen bijvoorbeeld).

Je kunt je lezer op 3 manieren prikkelen (er zijn ongetwijfeld nog meer manieren, maar hiermee kom je al een heel end):

1. Verras je lezer:
Kies een originele, onverwachte, controversiële invalshoek. Hiermee ‘zaag je aan de poten’ van de overtuigingen of het wereldbeeld van je lezer. Je lezer zal nieuwsgierig worden: “Hoezo klopt mijn beeld van/opvatting over X niet?”

Bijv. De verregende zomer: voor strandtenthouders een geschenk uit de hemel

2. Paai hem:
Je lezer is ook maar een mens. Hij vindt het fijn als je hem zijn zwakheden niet kwalijk neemt. En als je hem kunt doen geloven dat zijn zwakheden eigenlijk heel goede eigenschappen zijn, heb je een fan voor het leven.

Bijv. 3 redenen waarom sporten niet goed is voor mannen van 42 jaar

3. Help hem:
Ontdek waar je lezer wakker van ligt. Wat is een prangend probleem waarvoor hij dolgraag een oplossing zou willen? Speel daarop in. We lezen graag teksten en boeken die pretenderen dat ze ons van onze problemen af kunnen helpen. Laat dat in je titel naar voren komen.

Bijv. 25 beproefde methoden om je schoonmoeder (voorgoed) te ontlopen

Je titel hoeft trouwens niet per se serieus bedoeld te zijn. Naast die 3 redenen waarom sporten niet goed is voor mannen van 42 jaar, kun je in je artikel natuurlijk best 10 redenen geven waarom het juist wel goed is voor hen. Maar met die 3 redenen heb je ze mooi wel binnen gehengeld. En dat is waar het om gaat.

 

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

Neem je lezer mee op reis5 tips om een pakkend onderwerp voor je artikel te verzinnen