Hoe deel je een (goed) idee (goed)?

boek Pauline le Rutte Goed idee delen

Allereerst: waarom zou je je ideeën delen? Goede vraag. Want: het kost tijd. En: gaat iemand anders er dan niet mee vandoor?

Die kans bestaat, inderdaad. Hoewel dat waarschijnlijk wel meevalt. De kans dat je goede idee tot de troonsafstand van WA in de la blijft liggen is groter.

En daar heb je meteen een goede reden te pakken om je ideeën wél te delen: je geeft jezelf (en je idee) een schop onder de kont. Je blijft niet lekker veilig zelf met je idee ‘knutselen en cocoonen’. (“Als ik het hélemaal uitgewerkt heb, zal ik het wel uitleggen/presenteren/op de markt brengen.”)

Je geeft jezelf bloot, gooit je nog-lang-niet-uitgewerkte-idee de wereld in en … schijt in je broek.

Geeft niks. Daar hebben we wasmachines voor. En – nu komt het mooie – die wasmachine was er nooit gekomen als niet ooit iemand het aangedurfd had om het idee te uiten dat het wel handig zou zijn “als die verrekte was niet zo lang duurde”. Voilà!

Zodra je je idee bekendmaakt aan de wereld, komt de wereld – en dus jouw idee – in beweging. Je zult merken dat je uit de meest onverwachte hoeken hulp en oplossingen krijgt aangereikt. Zelfs voor de valkuilen die jij zelf nog niet gezien had.

En zo kun je je idee toetsen (“Is het zinvol? Haalbaar? Oh, al eerder bedacht…”) en krijgt het handen en voeten, ogen, oren… Fans? Geldschieters? Kortom: jij en je idee gaan vooruit.

Tot zover het ‘waarom’. Nu het ‘hoe’. Hoe deel je het?

Bepaal welk medium geschikt is. Wat past bij jou en je idee? En wat past bij het publiek dat je voor ogen hebt?

Zit je publiek veel op internet? Begin een blog, verspreid je artikelen via social media en probeer een schare fans en volgers te vinden.

Zit je publiek bij de plaatselijke oldtimerclub, een landelijk ondernemersnetwerk of wereldwijd bij The Hub? Houd een (virtuele) presentatie.

Zitten die landelijke ondernemers ook nog de halve dag op twitter? Schrijf dan een blog, plaats het op de dag van je presentatie op je site, vertel erover in je presentatie en de kans is groot dat je idee in no time de wereld rond gaat.

Maar dan die goede inhoud. Wat vertel je? Wat niet? In welke volgorde? En hoe boei je je lezer of toehoorders? Daar kan ik heel lang over zijn. Maar ook heel kort.

Pak dat boek van Pauline le Rûtte erbij, over het delen van een goed idee. Daarin lees je namelijk alles over goede binnenkomers en verrassende afsluiters. Over argumenteren, retoriek en metaforen. En hoe je je verhaal helder, eenvoudig en beeldend opbouwt.

Met leuke, praktische tips, die je makkelijk weer terugvindt (ook bijna een unicum). Ik ga dat hier niet allemaal nog een keer opschrijven, dat heeft Pauline al gedaan.

En is het erg dat dat boek eigenlijk over presenteren gaat en niet over schrijven? Nee, want de kern is: hoe deel je je ideeën op een manier die bij jou, je idee en je publiek past? Of je daarvoor nu een pen of een microfoon pakt, dat maakt niet uit.

© Annet Achterkamp-Talsma

 

Hoe je een perfecte tekst publiceertWaarom Kwik en Kwek niet zonder Kwak kunnen