De grootste misser die je kunt maken…

… met je website, is niet voorspelbaar zijn. Ja, je leest het goed: niet voorspelbaar zijn is niet slim. Op internet althans.

Stel: je wilt een nieuwe website laten maken. Je oude site dateert uit 2006 of zo, dus hoog tijd voor iets nieuws. Maar wat? Hoe ga je ‘m inrichten? Wat zet je erop?

Je wilt je natuurlijk wel onderscheiden. Voor jou geen 13-in-een-dozijnsite. En dat heb je je webbouwer ook verteld. Het moet iets bijzonders worden.

Als het meezit heb je een creatieve webbouwer die z’n kans schoon ziet en zich helemaal gaat uitleven op jouw site. Bijzonder, dat zal ie worden. En hoe! Maar wil je dat?

Als je niet uitkijkt, zit je de komende jaren met een site waar niemand een touw aan vast kan knopen. Hartstikke creatief, maar niet gebruiksvriendelijk. Je bezoekers willen namelijk niet verwelkomd worden met toeters en bellen. Ze komen helemaal niet om dat grappige introfilmpje te bekijken.

Je bezoekers willen zo snel mogelijk weten wat jij in de aanbieding hebt. En daarvoor willen ze geen enkele moeite doen. Bij een ‘gewone’ winkel wil je ook niet eerst in de bosjes een ladder hoeven zoeken om via het raam op de eerste verdieping naar binnen te mogen kruipen. Toch?

Maar er zijn talloze websites (digitale winkels) waarbij je die moeite wel moet doen. Die je met je muis het hele scherm laten afzoeken voordat je de knop te pakken hebt om daadwerkelijk verder te komen op zo’n site. Die je 5 minuten lang willen entertainen met een oh-zo-creatief-maar-volstrekt-zinloosfilmpje. Daar maak je geen vrienden mee.

Wees daarom niet creatief. Zorg ervoor dat je site aansluit bij de verwachtingen van je bezoekers. En ja, dat is saai. Maar wel effectief.

Dus zet die menubalk gewoon aan de linkerkant of bovenaan. Daar waar (vrijwel) iedereen ‘m heeft. Begin met de home-knop en eindig met contact. Waarom? Omdat wij internetters dat verwachten. Zo simpel is het.

Wil je tevreden bezoekers op je site? Zorg er dan voor dat de basis van je site volkomen voorspelbaar is. Creatieve geest? Leef je uit op je portfoliopagina of begin een blog.

© 2011 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

De rugzak van een ezel7 tips voor een origineel sinterklaasgedicht