De 3 belangrijkste redenen om korte artikelen te schrijven

Je wilt een artikel schrijven voor je blog, de nieuwsbrief van het bedrijf waarvoor je werkt of voor een tijdschrift op jouw vakgebied. De kans is groot dat je – als je eenmaal op dreef bent – wel pagina’s vol kunt schrijven over jouw onderwerp.

Doe je lezer een lol en neem de korte route. Deel je onderwerp op in hapklare brokken. Zoom net zolang in tot je de vezels van je onderwerp te pakken hebt. Hoe je dat doet, vertelde ik je in het vorige artikel (dat je via deze link nog terug kunt lezen).

Heb je eenmaal je onderwerp voldoende ingeperkt, beschrijf dan kort en krachtig wat je erover kwijt wilt. Dat heeft namelijk een hoop voordelen.

Als je het kort houdt:

1. win je tijd

  • Wie minder woorden schrijft, hoeft ook minder woorden te controleren en maakt bovendien minder fouten.
  • De kans dat je zelf de draad kwijtraakt is ook een stuk minder groot (en dus hoef je je tekst in de redigeer- en bijschaaffase waarschijnlijk niet meer (grondig) te herstructureren).
  • Je verspilt andermans tijd niet (en dan heb ik het niet alleen over de tijd van je lezer, maar ook de tijd van de redacteur die jouw artikel wellicht moet inkorten omdat het te lang is om te plaatsen…).

2. breng je duidelijker over wat je punt is

  • Er zijn immers minder (deel)onderwerpen die om dezelfde, beperkte hoeveelheid aandacht van je lezer vragen.
  • Je kunt alleen de belangrijkste punten noemen. Die belangrijke punten worden vervolgens niet overschaduwd door allemaal best-wel-maar-toch-niet-zo-heel-erg-belangrijke punten.
  • Je boodschap komt dus veel krachtiger over. (Ga maar eens met 100 man op een podium staan. En daarna in je eentje. Wanneer ben jij het beste zichtbaar?)

3. doe je je lezer een plezier (en uiteindelijk jezelf ook)

  • Want je lezer kan zijn aandacht er beter bijhouden.
  • Als je snel to the point komt, weet je lezer ook snel wat je precies te melden hebt (en of hij dat interessant vindt).
  • Je lezer is sneller klaar met lezen (en we beginnen eerder aan een korte tekst dan aan een lange, dus je trekt ook nog eens meer lezers).
  • Je trekt ook de volgende keer weer lezers, jij weet immers zonder omhaal te vertellen wat je kwijt wilt. Dat lezen we graag.
  • Je hebt de volgende keer ook daadwerkelijk nog iets te vertellen, want je hebt niet al je kruit verschoten in dat ene artikel.

Ik snap best dat je graag compleet wilt zijn en ook die minder relevante, maar wel interessante details over je onderwerp kwijt wilt. Weersta de verleiding en neem ze niet allemaal op in dat ene artikel. Vertel voldoende om je lezer te boeien, maar overvoer hem niet.

Verwijs liever naar een ander artikel dat je elders gepubliceerd hebt, of dat je binnenkort nog gaat schrijven. Wie dat een beetje slim aanpakt, weet z’n lezers zo van het ene naar het andere artikel te loodsen. Maar wat het geheim dáárachter is…

© 2011 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

1 idee = 10 artikelenDe kracht van Slechte Tijden