Bloggen is net hardlopen

hardloopschoenen

Heb je ooit een hardloper horen zeggen dat ie volgend jaar de marathon wil lopen, maar dat ie in de tussentijd met een dure Ferrari over het parcours rijdt, tot ie hard genoeg kan lopen voor de marathon?

Ik niet en ik weet ook zeker dat die hardloper de marathon nooit zal uitlopen. Toch zijn er veel mensen die denken dat ze een vaardigheid vanzelf onder de knie krijgen als ze maar lang genoeg op de achterbank blijven zitten, uitstellen en niks doen. 

Neem Jacqueline. Ze is 34, stylist en werkt sinds 3 jaar als zelfstandige. De markt voor stylisten is niet makkelijk, weet ze inmiddels. Ze zou graag wat meer klanten willen.

Daarom wil ze blogs schrijven. Zodat ze in contact kan komen en blijven met haar potentiële klanten en haar zichtbaarheid op internet kan vergroten. Goed plan natuurlijk. Alleen…

Jacqueline vindt dat ze nog niet zo geweldig kan schrijven. Ze vindt dat haar teksten niet echt sprankelend en verrassend zijn. En daarom stelt ze het nog even uit.

Tot volgend jaar. Dan gaat ze beginnen met haar blog. “En wat ga je in de tussentijd doen?”, vroeg ik haar. “Ik denk een reclamecampagne of zo. Of misschien een banner op een website”, antwoordde ze. “Kost wel veel geld, maar ik moet toch wat. En als ik volgend jaar met dat blog begin, heb ik die kosten niet meer natuurlijk.”

Jacqueline denkt (net als vele anderen) dat ze op school al heeft leren schrijven, en dat ze het dus eigenlijk wel moet kunnen. Ze heeft alleen nog geen tijd gehad om te ontdekken waar die vaardigheid zich precies verstopt heeft.

Maar zeg nu eens eerlijk: hoeveel stukken, betogen, artikelen moest je toen werkelijk (zelf) schrijven, op school? Vijf? Zes? Als het meezit misschien twee per jaar. Vrij weinig, vind je ook niet?

Behalve schrijven had je op school ook gymnastiek. Enig idee hoeveel mensen daarin succesvol zijn geworden? Alleen diegenen die zijn blijven of gaan trainen.

Zo is het ook met schrijven. Je moet kilometers maken. Nu zeg je misschien: “Ik heb al vele kilometers gemaakt met ingewikkelde rapporten en andere zakelijk stukken.” Dat is mooi, maar die kilometers tellen eerlijk gezegd niet, sorry. Althans, niet voor 100%.

Het gaat vooral om kilometers in het genre dat je wilt schrijven. Blogs dus. Teksten met een persoonlijke toon, waarmee je lezers, potentiële klanten en geïnteresseerden wilt boeien. Artikelen over je vakgebied die je helpen om klanten te trekken.

Die kilometers maak je dus niet door af te wachten. Verwacht niet dat alles wat je schrijft meteen even briljant is. En dat hoeft ook niet. Grote kans dat je eerst een reeks iets minder goede teksten moet schrijven om uiteindelijk tot een geweldige tekst te komen. Maar dat is de enige manier om er te komen. 

Wie blogs, artikelen, e-zines, nieuwsbrieven of zelfs tweets wil inzetten om zijn zichtbaarheid op internet te vergroten, moet in de eerste plaats die hardloopschoenen aantrekken en kilometers maken. Ofwel: je pen oppakken en schrijven.

En zoals sporters ook trainers en coaches hebben om hen te begeleiden, zo kun je ook bij het schrijven van je teksten een coach inschakelen. Wie zei dat je het allemaal zelf al moet kunnen en weten?

© Annet Achterkamp-Talsma

Waarom Kwik en Kwek niet zonder Kwak kunnenHoe je een artikel schrijft in 1 uur (incl. koffiezetten)