Waarom sommige teksten je meteen raken (en andere van-je-lang-zal-ze-leve niet)

Weet jij waardoor het komt dat je soms meteen bij de eerste zin een tekst in getrokken wordt? Je leest één zin en denkt meteen: “Dit wil ik weten.”

Andere teksten laten je volkomen koud. Je leest ze niet omdat ze je interesseren, maar alleen als je niks anders te doen hebt (en wees eerlijk, die moment komen zelden voor) of wanneer je eigenlijk iets moet doen waar je helemaal geen zin in hebt (niet echt een goed uitgangspunt dus).

Hoe zorg je er nu voor dat jouw (website)teksten tot die 1e categorie gaan behoren?

Laat ik je eerst uitleggen waarom het zo belangrijk is dat jouw tekst niet in die 2e categorie terechtkomt. Wanneer iemand niet meteen gegrepen wordt door jouw tekst en hem alleen maar leest omdat hij ‘toch niks anders te doen heeft’ of wanneer hij ‘eigenlijk iets moet doen waar hij helemaal geen zin in heeft’, dan zit jouw lezer in een negatieve mood (tijddoden, uitstellen, geen zin…).

Zo’n lezer is niet geïnteresseerd in wat jij te melden hebt. Het gaat helemaal niet om jou of jouw bedrijf, product of dienst. En de kans is groot dat je lezer aan het eind van je tekst helemaal geen idee heeft wat ie heeft gelezen, wie jij bent of wat je te bieden hebt. Hij zoekt immers alleen maar afleiding. Dat is leuk en aardig, maar daarvoor hebben we Tell Sell uitgevonden, niet waar?

Wanneer jij moeite doet om een tekst te schrijven, wil je wel dat je eersteklas lezers krijgt, lezers die echt geïnteresseerd zijn. Hoe bereik je dat? 

Begin je tekst met een vraag. Bijvoorbeeld:

– Wat zou jij doen als je een miljoen wint in de lotto?
– Droom jij stiekem ook van warme oorden en witte stranden terwijl je op kantoor zit?
– Weet jij hoe je met minder moeite twee keer zoveel werk kunt verstouwen?

Met zo’n vraag ga je in de 1e plaats de dialoog aan. Je spreekt je lezer direct aan, je activeert hem. Dat haalt hem al uit zijn passieve modus.

In de 2e plaats zet je je lezer aan het werk. Want wanneer iemand je een vraag stelt, gaan je hersenen meteen aan de slag om een antwoord te verzinnen. Zo zijn we in feite ‘geprogrammeerd’. Bijvoorbeeld:

– Wie is de uitvinder van de fiets?
– Wat is de naam van de tweede man op de maan?

De kans is groot dat Lance Armstrong nu vooraan in je brein zit. Die won wel 7 keer de Tour de France, maar stond nooit op de maan en knutselde niet die eerste fiets in elkaar. Maar je hersenen draaien nu wel op volle toeren (“Hoe heette die man??”). En dat is wat we willen, een actieve lezer.

De 3e reden waarom een vraag zo’n krachtig begin van je tekst is, is omdat je je lezer daarmee bewust maakt van iets dat hij (nog) niet (meer) weet. En daar kunnen we slecht tegen.

Voordat hij aan jouw tekst begon, was je lezer zich er helemaal niet van bewust dat hij iets niet wist. En daar had hij ook helemaal geen last van.

Maar nu jij hem die vraag gesteld hebt, denkt hij: “Ja, shit, dat weet ik inderdaad niet.” En nu hij eenmaal weet dat hij iets niet weet, wil hij het weten ook. Dus leest hij je tekst om erachter te komen wat het antwoord is. Uiteraard zorg je er wel voor dat je je lezer ook in de rest van je tekst blijft boeien, anders haakt ie alsnog af (en dat zou zonde zijn).

Wil je weten hoe je de bezoekers van je website ertoe beweegt om je teksten helemaal tot het eind toe te lezen? Hoe je ze vasthoudt en van de ene naar de andere tekst op de site leidt? Dat leer ik je tijdens de webschrijftraining op 23, 24 en 25 februari. Lees hier de ins & outs van de webschrijftraining.

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Meer schrijftips? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

Trap er niet in!De 7 gouden stappen om (nu echt) je webteksten te schrijven