5 manieren om de mist in te gaan met je webtekst

Het was hoog tijd voor een nieuwe website. Je hebt een bouwer gevonden, een indeling gemaakt, een zak geld opgegraven en binnenkort is ie klaar. Eindelijk.

“Nu nog even de teksten”, zeg je bij jezelf. Maar dat is vaak lastiger dan je denkt. Want waar begin je? Wat ga je vertellen? En vooral: hoe?

Er zijn veel mensen die hier de mist in gaan. Ze denken dat een tekst voor hun website aan dezelfde eisen moet voldoen als een e-mail, een blog of andere tekst. Dat is niet zo.

En een site zonder goede webteksten is waardeloos. Echt. Zelfs als ie 6 duizend euro (of misschien wel veel meer) heeft gekost. Zonde van je geld.

Daarom laat ik je hieronder zien welke 5 fouten veel mensen maken als ze de teksten voor hun website schrijven, om te voorkomen dat jij straks voor niks al dat geld, die tijd en (vooral) energie in je site hebt gestopt.

De meestgemaakte fouten:

1. Je sleutelt net zo lang aan je tekst tot je elk leuk, spontaan, origineel woord dat erin stond de nek om hebt gedraaid. Tegen de tijd dat het Kerstmis is, heb je een ultrakorte tekst waar niemand warm of koud van wordt.

2. Je maakt je ongelooflijk druk om spelling en grammatica. Je grasduint uren in het Groene boekje en hebt al talloze kofschepen tot zinken gebracht. Nuttig, maar zonde van je tijd zolang je tekst qua indeling, insteek en inhoud niet klopt.

3. Je beschrijft algemene dingen en legt tot in detail uit wat ingewikkelde termen betekenen. Behalve wanneer je meneer of mevrouw Van Dale heet, is dit geen goede strategie om klanten te werven via je site.

4. Je ‘vergeet’ dat je lezer niet dezelfde voorkennis heeft als jij en vertelt dingen die hij helemaal niet kan plaatsen. Je lezer haakt in verwarring af.

5. Je schrijft vooral op wat je zelf interessant vindt en kwijt wilt. Dat is wellicht leuk voor je vrienden en familie, maar klanten zitten daar niet op te wachten.

Als je een website wilt die echt iets gaat opleveren (in plaats van alleen maar geld kost), besteed dan vooral genoeg zorg aan je teksten, zodat je niet alleen ‘bladvulling’ hebt, maar ook echt klanten trekt met je site. 

 

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

Maak jij deze fout ook met je tekst?Hoe je tekst meer pit krijgt (recept voor sambal)