Maak jij deze fout ook met je tekst?

Ga je een tekst schrijven? Pak dan je stopwatch erbij. Niet om je op te jagen, maar om te klokken.

Hoeveel tijd besteed jij doorgaans aan je tekst? En hoeveel tijd aan de titel?

Veel mensen besteden uren aan hun tekst en hooguit een paar minuten aan de titel. Zou je dat ook doen, als je wist dat je titel in feite de etalage van je tekst is?

Stel, je start een nieuwe kledingzaak (= je tekst). Weken besteed je aan de inrichting. Mooie kasten voor jurkjes en overhemden, stijlvolle tafels voor vestjes en truien. Je hebt zelfs een interieurontwerper ingeschakeld. Dat kostte een lieve duit, maar na 8 weken is je hele winkel tiptop en kun je open.

En dan denk je: “Oh shit, de etalage.”

Je flanst snel wat in elkaar (want je wilt nu eindelijk open, het heeft lang genoeg geduurd en er moet ook wat verdiend worden tenslotte), en hop: “Laat die klanten maar komen!”

Niemand.
(“Komt vast door ’t weer.”)

Nog steeds niemand.
(“Mensen weten nog niet dat we open zijn.”)

Nog altijd niemand.
(“We liggen natuurlijk niet helemaal op de route.”)

Ik kan nog zeker 20 regels zo doorgaan, maar ik vermoed dat je het al wel snapt:

Hier gaat niemand ooit een stap over de drempel zetten. Niemand die die fantastisch ingerichte winkel van binnen zal zien.

Want de etalage spreekt niet aan.

Had je 1 week minder aan het interieur (je tekst) besteed en 1 week meer aan de etalage (de titel), was je binnengelopen. Echt. Je had van de winst wel 30 keer naar Rome gekund (inclusief shoppen).

Trek dus genoeg tijd uit voor de etalage van je tekst. Alleen daarmee trek je mensen. En zijn ze eenmaal binnen (en lezen ze je tekst), dan stel je ze natuurlijk niet teleur.

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

De 5 gouden bouwstenen van je tekst5 manieren om de mist in te gaan met je webtekst