De rol van taal in de klimaatcrisis

Sale Black Friday korting klimaat communicatie strategie

Je hebt een geweldig product ontwikkeld. Het is niet belachelijk duur en verkleint de CO2-footprint van je potentiële klanten enorm. Het woord ‘potentieel’ is het probleem: er is niemand die het koopt. Afgezien van je buurman, die het zielig vond en er eentje aanschafte.

Wat doe je fout, als het niet aan het product ligt en je zeker weet dat het goed is (je buurman is namelijk laaiend enthousiast)?

Grote kans dat je je product op de verkeerde manier aan de man probeert te brengen. En dan bedoel ik niet het medium (folder, online campagne, billboard langs de snelweg), hoewel ook dat een grote rol kan spelen. 

Ik bedoel je taalgebruik. Voor klimaatrelevante oplossingen is ‘old school’ marketingtaal namelijk volstrekt ongeschikt.

Veel marketingtaal speelt juist in op een ‘bevrediging’ op korte termijn. Aangeprezen producten geven je als consument acuut een goed gevoel (koopje, status, uiterlijk, onzekerheden wegnemen). Er wordt vilein ingespeeld op je zwakke plek en hoppa, weer iets verkocht. Dit werkt prima als economische groei het doel is. 

Maar inmiddels is economische groei de kwaal.

Doordat de klimaatcrisis zo groot, ongrijpbaar en ‘ver weg’ is, is het razend lastig om mensen ertoe aan te sporen producten te kopen die – op de lange termijn – gunstig zijn voor het klimaat (maar op korte termijn wellicht ongunstig voor hun portemonnee).

Iedereen weet dat met een quickfix het probleem niet is opgelost. We kunnen het niet even ‘afkopen’ en dan weer overgaan tot de orde van de dag. En dus doen veel mensen maar niks (want wat haalt die ene vegaburger nou uit)?  

Als aanbieder van duurzame producten of oplossingen moet je dus uit de ouderwetse marketingtaal stappen. Vergeet het reptielenbrein waarmee we in deze crisis zijn beland. Vermijd de term ‘consument’ (want die denkt alleen maar aan geld en kortetermijnbelangen), en probeer mensen te raken met woorden die een beroep doen op hun normen en waarden.

Geef hen het gevoel dat ook zij, hier en nu, wel degelijk een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan dat allesomvattende klimaatvraagstuk. Maak het makkelijk en dichtbij. Want uiteindelijk zullen we het (ook) van deze kleine stappen moeten hebben om met z’n allen, als enorme, trage massa in beweging te komen. 

Dus blijf geloven in je product, houd vol en kies je woorden zorgvuldig.

 

© 2020 Annet Achterkamp-Talsma > De Groene Redactie
Meer inspiratie? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, onder aan deze pagina.

UN-Global progress report on climate action“Weg met die tegels!”